Paniekaanvallen? Lees hier wat helpt…

Paniekaanvallen, lees hier wat helpt | Praktijk Guido van Dijck

Iedereen die wel eens een paniekaanval heeft gehad weet hoe overweldigend en afschuwelijk zo’n aanval is. Je hart bonkt uit je lijf, je begint te zweten, je krijgt het vreselijk warm en benauwd. Je voelt een intense angst. Soms is er een aanleiding voor, zoals stress maar vaak ook niet. De paniekaanval komt dan als het ware ‘uit de lucht vallen’. Een paniekaanval bereikt meestal binnen ongeveer 10 minuten zijn hoogtepunt en ebt daarna langzaam weg.

Er is gelukkig heel veel te doen aan paniekaanvallen. We geven je een aantal tips:

Ademhaling
Als je angstig of gespannen bent adem je heel ‘hoog’. Hierdoor krijg je een snellere oppervlakkige en onrustige ademhaling. Haal de ergste spanning uit je lijf door te focussen op je ademhaling. Adem langzaam maximaal in en probeer daarbij je buik zoveel mogelijk ‘op te blazen’.

Afleiding
Leid je hersenen af van je angst. Tel bijvoorbeeld tot honderd, bedenk welke kleding je de afgelopen week iedere dag aan hebt gehad, of noem alle plaatsnamen op in Nederland die beginnen met een S. Ga naar buiten voor een wandeling of ga een eind fietsen. Je zult zien dat de ergste spanning afzakt.

Praat over je paniekaanvallen
Laat je omgeving weten dat je last hebt van paniekaanvallen. Zij kunnen je ondersteunen en je hoeft niets meer te ‘verbergen’. Dit geeft al vaak een hoop rust. Je zult ook merken dat als jij er open over bent er meer mensen in je omgeving er voor uitkomen ook last van paniekaanvallen te hebben.

Zoek hulp
Paniekaanvallen zijn uitstekend te behandelen. Je hoeft er niet mee rond te blijven lopen. Door middel van krachtige technieken kun je de gedachten die je angstig maken leren herkennen en leren inschatten hoe reëel deze angsten zijn. Je leert dat je geen situaties uit de weg hoeft te gaan uit angst voor paniek. Angstvrij leven is ècht mogelijk.

Wil je hulp bij het aanpakken van je paniekaanvallen ? Onze praktijk heeft al vele cliënten succesvol geholpen met het overwinnen van hun paniekaanvallen. Zij voelen zich vrij en weer in controle over hun emoties. Dat is voor jou ook weggelegd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wil je weten hoe ik jou kan helpen?

Gratis en vrijblijvend intakegesprek

Guido van Dijck

Mental Coach | NLP Coach & Trainer

Scroll naar top